1:a advent.

Idag hade jag en trevlig sak att se fram emot och det var en julbuffe' med ett gäng goa o trevliga människor, plus en timmes  bowling.
Ja jäklar så kul det e'! Men ack så ont det gör i långfingret sen...aj,aj.aj...men, det struntar jag i för jag skulle kunna spela varje dag om så vore fallet.
Provade första gången i Saudiarabien, i Jeddah, dit vi flyttade 1999, ett gäng damer åkte en gång i veckan o spelade bowling och jag frågdes flera gånger men nja, njä..inte tyckte jag det verkade så himla kul precis....tills den gången jag faktiskt följde med...
Bingo! Och en timme far så fort iväg så idag bestämde vi att nästa gång får det bli två timmar istället, vi var alla ense om det , men det var fullt överallt idag så det får bli vid ett annat tillfälle.
Att jag sen spelar hellre än bra....mindre väsentligt...

Med nämnda event framför mig kl 1...(vi hade en kille på 15 år med oss och för att han skulle kunna vara med hela tiden blev det tidigt).
Grabben är son till de som har betet där vi hade hästarna i somras och det var dem vi bjöd på julbuffe'n här idag då vi hade gatis bete ! Dom är så glada för att ha hästar där och så får de sin mark nerbetad samtidigt. Mycket trevliga människor.
God mat och gott sällskap och så fick jag ett trevligt mess från dotera också idag. På lördag kommer hon hem !  Hon och pojkvännen kommer o hälsar på, först julmarknad blir det och så hem här sen. Jag har ännu inte mött denna man hon sällskapar med så det blir trevligt. Jag får slipa lite på min engelska för han är från Nya Zealand.

I mina julförberedelser har jag upptäckt att jag ...till min stora förvåning...inte har några vita stearinljus...blockljus då. Köpte en paket med Liljeholmens men herregud så dom rinner...kostar en hel del gör dom så inte fasen vill jag ha ljus som rinner ner på skänken heller! Riktig stearin e det...100%...hrrmpffh....inte helt lätt få bort stearin !
Blockljuset jag köpte har skött sig bra, brinner så fint och lugnt så.
Ska ta en runda ner till IKEA i morgon tänkte jag, får köpa lite ljus där också, billigare och med helt ok kvalitet. Annars brukar jag bunkra redia stearinljus av olika slag i Ullared...men det var tomt i förrådet. Ett gäng i mörkt lila hade jag och förvisso e dom vackra också men nog vill jag ha vita ljus i jul.
Även om silver-och eller vitt tillsammans med mörkt lila är grymt vackert...

I går förmiddags fick vi en laddning ved levererad....ved av något ....hm...låt mig säga....tvivelaktig torrhet ... nog har jag kunnat få igång en eld men inte e det knastertorrt precis. Fick använda tändblock och en jäkla mängd fnöske av olika slag.
En hel del övertalning av den förbenade veden krävdes....Leverantören struken ur mitt minne.....karljähostharkelvel.....

Tjaa, det var det....vad mera....Ville ligger här bredvid mig i sin lilla "kostym" a' la tomte...lille krumeluren får ju inte frysa ju!
Sydde den för en massa år sen och sen har den bara legat ,  i fleece...fantastiskt material att sy i....den här har bara vita muddar och vit krage och är röd, men en har till och med bälte ...i fleece det också. Ska ta foto på Viktor i den sedan.
Jag använder bara "kläder" till mina hundar när det är kallt , de är tåliga små hundar och ska inte daltas med, men när de ligger still och det är 16 graders innetemp.....

Oh, en sak jag gjorde här igår...minns inte om jag skrivit om det innan med det får ni ha överseende med iså fall....mitt mellan namn....teflonminne....ni vet....teflon...inget fastnar....
that's me...eva teflon andersson.....
Hursomhelst....med en ljuslykta där man har ett värmeljus i botten och en lite skål ovanpå för tex eteriska oljor, kan man hälla vatten i skålen...lägga i en kanelstång...några nejlikor och lite kardemummakärnor....sätt fjutt på ljuset och det doftar helt ljuvligt i huset !
Som en blandning av glögg och kanel/kardemummabullar! Nu tillhör jag en skara folk som inte tycker om glögg....japp...minoritet...men jag älskar den doften i alla fall.
Förra året kom det en glögg som till o med jag tyckte om förresten !! ....och hade jag nu inte det där mellannamnet så kom jag ihåg vilken typ det var.
Åh, kan det ha varit cognac el nåt kanske... jag ska kolla sedan vad det var.

Hur tar ni hand om era fåglar under vintern?  Jag skulle helst vilja kunna förse alla små och frusna fåglar...ja även skator o kråkor...dom e ju också frösna o hungriga i vintern ju!  Men dom arma krakarna är man så sur på för att de klampar runt på gräset och tar plats...glufsar i sig av de solrosfrön som fallit ur den myriad av foderautomater jag satt upp...
Viss överdrift det där med myriad kanske men jag har ett gäng olika..och alltid stora talgbollar...mot slutet av vintern flyttar sig knappt fåglarna när jag kommer kånkande med maten...
Jag brukar ha en vision av hur jag smälter fett o blandar i nötter o annat bra som dom tycker om och hänger ut....bra vision men det har inte hänt ännu...
Får göra det till verklighet denna vintern... ska köpa rundstavar också....så jag kan ställa fler på gräset...fler automater alltså...enkla varianter i plast ni vet... så har dom ett julbord att välja från.

Hm..någon har släppt sig här....huvva så det stinker..! troligtvis Elsa...den tjyven...herrejisses...den tösen kan stjäla...hade manglat en påse med hundfoder jag vann på vargträffen och satt i sig en försvarlig mängd när alex kom på henne....*skratt*...
en sak på min lista att skaffa i morgon...hink till allt foder....de små har fått lämna sin hink för allsköns bråte i garaget...gardinstänger...fiskespön står det däri...bordsben tror jag bestämt jag såg också..
Det e förenat med viss risk att försöka komma åt den där hinken....en sån där färgglad hink med lock de har på IKEA...knallgul e denna...nu står den inklämd bakom två torktumlare i garaget...ett gäng mattor som ligger på den  ena tumlaren och så står det en stor zinklåda på golvet där allsköns doningar har slagit rot...
E det inte konstigt så man lär sig kliva runt skiten istället för att lägga undan den....nog städar vi...rätt ofta till o med men så plötsligt ser det ut som en bomb detonerat och ingenting ligger där det ska!


Nu kommer sonen hem här. ska prata lite med honom...sen e det dags att gå till sängs.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Glögg med rom var det du gillade mamma :)

2008-12-01 @ 09:19:06
Postat av: Anna

Hej Eva!

Vilken lång härlig blogg du skrev. Angående vita stearinljus vill jag upplysa dig om att kronljusen på IKEA är absolut de bästa som finns. Rinner inte och brinner länge. Men det måste vara de äkta. Sedan var det glöggen...jag älskar glögg och har redan druckit en del. Årets glögg var bara såååååååå god. Blossas glögg, blå flaska, smakade mums med blåbärssmak. När jag skulle köpa en till var det slut tyvärr och köpte då Grythyttans glögg med blåbär i bl.a. Inte alls lika god..

Jag gillar med att julpynta och försöker få luvan på vargarna, ha ha ha..lite svårt kan man säga. Katterna ännu värre!!!

Om du har läst min senaste länk, handlade den om bowling. "Skitkul". Jag hade verkligen riktigt roligt. Fick faktiskt inte ont i mina tummar och handleder så jätte mycket...bara lite ..

Vi skulle ha en liten bowlingkväll med våra vargar, de skulle säkert hämta kloten bums och vi kasta iväg dem. Ha ha ha!

Ha det gott och njut av decembermånaden.

Kramar Anna, Hera och Saga

2008-12-01 @ 19:48:14
URL: http://varghundar.se
Postat av: Anna

ojoj, det var väl inte mina vänner som levererade ved till dej...

2009-01-04 @ 19:21:20
URL: http://xahxa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0