Hemma igen

Jaa, folk....alltså...här kommer vi hem från detta mytomspunna land, Kina...och jag känner att jag kan inte förklara hur det var!
Det var så mycket på en gång ju...stort...färgrikt...folkrikt...bullrigt...tyst och eftertänksamt...folk som öppet studerar dig...folk som undviker se dig....folk som ogenerat grabbar tag i maken och ska fotas med honom ! ...jag fick vara med på ett hörn lite kvickt när frun tog ett fast tag i min arm och sög mig intill sig...*skratt*...maken knäppte kort för glatta livet...
Det blev snabbt folkstockning på det lilla torget och där stod vi...ja. du milde...
De olika platserna vi var på var så olika...Beijing var så olikt Shanghai för den senare staden är en modern storstad...såg man bara alla skyskrapor kunde det lika gärna vara New York ...antar jag...har aldrig varit där , det såg ut som en storstad. Jättelika skyskrapor med kontor och med lägenheter...små trånga rum...synd kalla lägenhet. Enligt vår guide i Beijing när vi besökte muren bla ligger en vanlig lägenhet på cirka 18-35 kvm....
Det finns större men de är dyra och det finns även mindre lägenheter. Det är inte ovanligt att en familj bor i ett rum med kokmöjlighet. Riktigt stora lägenheter är för rika personer.
Vi fick många beundrande tillrop när vi kom fem personer ...."oh mam... your children!?  när jag då bekräftar att ...--jodå, det är min man och mina barn.. "...ooh...big family"...
Det är fortarande så att det är ett barn som gäller som godkänt...men det finns även de som faktiskt får två barn.

Bilder har vi ju tagit en hel del och filmat också. men alla bilder ligger på en extern disk och vi har haft problem med tillgången till bra fungerande internet så det ska tas omhand så fort som vi bara kommer tillrätta här hemma . Vår PC bör vara klar för hemleverans också nu i rappet så då har jag min dator igen. Vi håller tillgodo med laptopen så länge här nu. Om Daniel lämnar den hemma när ha far iväg till skolan på måndag vill säga.

Vi kom hem igårkväll , kl. 6 på morgonen...Kina tid... började vi vår resa från Görans lägenhet och färden gick till flygplatsen för vidare flyg till Beijing.  En stor Boeing 747...Alex jättenöjd...tog oss på knappt två timmar till Peking.
Där hade vi några timmar att förströ innan det var dags för den långa flygningen till Kastrup. Kl. 15.45 gick vi ombord på SAS planet och 9 timmar senare cirka klev vi av på Kastrup.
Då kan jag säga att de senaste timmarna hade jag haft grymma problem med mina förbaskade kryp i benen och det var fruktansvärt jobbigt..
MEN....vi har haft bra resor, lugnt och fint och jag har haft mina procedur och si det funkar ju ! Vi har inte ramlat ner...blinkblink...
Och du Göran förresten...jag köpte Pingvin saltisar på Kastrup...så de så...DOM FINNS DÄR!  Bredvid bagagebanden...i lilla shopen där ....
För den oinvigde kan jag säga att jag älskar dom hårdsega salta godisar man kan köpa i Danmark...och maken har envist hävdat att näää..dom finns inte ...när jag lite surt konstaterat att han inte har dom med sig hem när han kommer...
Fick han fikon herr Andersson....och jag fick rätt....hostsomvanligthostharkel.....

Idag har jag hämtat hem djuren här...inte Elsa för hon kommer om en vecka...men Molly och Viktor o Ville. Och jag är så nöjd så det kan jag inte ens börja berätta. Molly har haft det så bra en katt bara kan kan...egen svit...lucka ut i buren...stor plats otroligt fint ordnat och jättegullig föreståndare Ringsjöns katthotell Ludvigsborg/Fulltofta folk....5-stjärnigt pensionat för er katt, tro mig. Det blir inte bättre än så.
Och Viktor o Ville som det var sånt bekymmer med....där satt min biljett löst ett tag kan jag säga...hade det inte känts helt ok med det ställe de nu kom till hade jag stannat hemma.
Slättaröd hundpensionat Bjärnum...Katarina...du e en pärla ! Jag kan inte vara mer nöjd än jag är...idag när jag kom sprang de båda lösa med två andra hundar, lugna o fina och hur glada och levande och hela o friska som helst. Ville fattade först inte att det var jag som stod där...sen blev det fart på honom kan jag säga när han såg att det var ju Matte ! som hade kommit ! Sen fick han fnatt och rejsade runt och tokade sig.
Viktor han kom fram och sprang sedan vidare när han tvärvände och tittade på mig..: "men hallå där...dig känner jag...men va fa....MAMMAAAA!!!
Dom lugnade sig fort och lekte vidare med de andra en jättesöt lagotto och en annan som jag faktiskt inte vet rasen på...dom var såta vänner i alla fall.
DÄR ska dom vara om det är så att vi behöver placera dom igen. Dom blev omtyckta och bemötta med stor förståelse och kärlek och dom var så välkomna tillbaka så. Otroligt duktig hundmänska o alla verkar må bra där hemma bland hönsen och hästarna.  5 stjärnigt .

Jag har försökt fixa pannan här idag...med guidning av Göran....jaa. vad säga...i början gick det bra...in med patronen...skruva i fronten..sen...blev jag blöt...jävligt blöt...och stod där i min lilla källare...inklämd mellan hydroforen och varmvattenberedaren och försökte följa instruktioner som gick via alex i dörren ut pga dålig signal inne mitt lilla hörn.
Det gick till slut...in for jag och det enda jag skulle göra då var sätta i propparna till pannan och sätta igång pannan...
....säkringarna var inga problem....
det sa "poff" och blixtrade till.....och sen hände det inget mer...nån form av kortslutning ....kontentan är att vi fortfarande inte har nån värme i huset...
Vid det här laget skulle jag åka o hämta hundar och när jag nu kom hem igen ligger Göran o sover för klockan är mycket i Kina...
Vi får tar nya tag i morgon....Nån som har pengar att skänka till nytt värmesystem !? Va.? Ingen ...?....E det i Australien det e sommar nu....jag rånar en bank och smiter till Australien så slipper vi kölden...
Det har inte blivit många kronor tjänade för min del under många år nu så det e tomt i kassakistan...helt tomt på reserver...
Men det löser sig...saker o ting har en förmåga att göra det trots att det verkar kört.

Nu ska jag göra lite mat...klockan är bara tjugo över 6 men i min kropp e klockan tjugo över 1 på natten....o då har jag ett helt vaket dygn bakom mig dessutom....bomull i knoppen o sleten i kroppen...
 
tjingeling






Kommentarer
Postat av: Sanna

Gött att se att ni har landat i Sverige igen.. nu väntar en massa uppdateringar om Kina och bilder mm.



Syns om 1 vecka ..



2008-11-09 @ 10:14:22
URL: http://www.dragonlights.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0