Kina

Fredag...lämnar hundarna på pensionat kl 11....hem o fortsätter med vad jag behöver göra...kl 17.30 ska jag åka o lämna Molly, katten , hos sin tilldelade pensionatsplats...
Då....ringer telefonen....kl e' 17.20 o jag ska iväg kl halv 6...
"Eeh..jaa. det e'....bliiip...här..., .alltså ...jag kommer inte nära dom....dom ligger i fåtöljen o morrar på mig.."  det här funkar nog inte...dom verkar inte trivas...
Men hallå...hundkurator tänker jag för mig själv...men...går det inte så e det ju så.  Saken är den att på det här stället har man inte hundgårdar utan man promenerar med varje hund minst 4 ggr per dag.
Det tyckte jag var bra men inte i fallet med "dom två grabbarna från Tjörnarp"...det innebär ju att man faktiskt kan koppla dom...
Smärre panik och jag ställer mig in på att det kanske inte blir nån Kina-resa för min del....kan ju inte lämna hundarna själv o ingen som kan ta dom av de jag känner som hundarna känner dessutom.  Det finns gränser för vag jag utsätter dom för liksom.
Dom har aldrig varit lämnade någonstans någongång så inte var det lätt inte.  Men si vi blev rekommenderade att ringa och höra på ett annat pensionat.
Iväg med Molly o hem igen, ring ring ring till nytt pensionat, jodå, dom är så välkomna så, "vi ses i morgon kl 10.."  Gulp...
Lördag kommer...avresedag...jag o hundarna åker iväg till Bjärnum och efter rundtur bara jag, kom hundarna ut ur bilen möttes av två andra hundar o sen hade dom vänner.
Lite kort version men i stort sett så var det. när jag på eftermiddagen talade med stället hade dom varit ute på ytterligare en promenad.
psst...vi hade glömt nyckeln i ytterdörren som väninna upptäckte när hon kom för att vattna blommor"...oops...not me...en av sönerna...
Iväg kl 18.28 med bussen till Höör för vidare transport till Kastrup , i Malmö fiskade vi upp Caroline och så var vi på väg.
Benen kändes rätt ok och hjärtat satt inte i halsgropen som jag faktiskt väntat mig.  Vi lyfte kl 22.10 o landade i Peking kl 13.00 i söndags.
Hela resan tog cirka 9 flygtimmar och tiden gick förvånansvärt fort, en liten slummer blev det men inte sover jag nåt vidare på flyg inte. Grabbarna filmade och fotade så det stod härliga till.
Deras entusiasm var rätt skön o det gick liksom inte att inte påverkas positivt av den. Dom babblade o tjattrade o skojade .
Härlig med såna ungdomar !

Göran stod o väntade på oss när vi hämtat bagage o grejat med växling och sådant och så bara det iväg till hotellet. Temple of Heaven Holiday Inn Espress. Trötta o nöjda var vi med vår resa och hungriga gick vi iväg till en restaurang en bit bort.
Inte lätt med språket kan vi säga...men lyckades få beställt lite olika smårätter ialla fall...peka på bilder kan man ju !
Den ena rätten var nåt så in i helv....stark så vi höll på att storkna allihopa...*skratt*....den rätten ströks rätt fort från att beställa i fortsättningen listan...

Tisdagen promenerade vi iväg ut i stan och var på "jakt" efter Tempel of heaven...per vägbeskrivning av hotellpersonalen.....
....o vi gick...o gick....o gick...o gi....ja ..ni fattar.. ÅT FEL HÅLL !! Grabbarna blev bjudna in i sen sexshop längs vägen...en karl satt längs vägen och hojtade Halloj! till oss...eller ...det lät så  skånskt så jag skrattade det till o svarade ...då tittade han förvånat på mig o skrattade han  också..Vi hade tydligen talat samma språk där för en sekund.

Efter en rejäl promenad kom vi så fram till  tempelträdgården som var fantastiskt vacker . Vi strosade runt där ett bra tag men jag som suttit i flygplan med den här sege , stele kroppen var rätt mörbultad o öm i fötterna för i villervallan hade jag glömt mina gympaskor hemma och fick gå i , fövisso Ecco...men dock...stövlar hela rundan..
Jäkligt tröttsamt kan jag säga o höfter o rygg gnällde rätt ordentligt. vi tog en taxi hem sen alla fem i en bil fyra pers i baksätet...på vägen ut stod en tjej och ...ja, skrek helt enkelt...Da Da Da! lät det som...sen grabbade hon tag i Göran och log vackert...hahaha...inte alla hönsen hemma....
Väl hemma fikade vi på ett ställe bredvid hotellet och sen for vi till stan och ett ställe med 6 våningar shopping ....himmelriket!
....Eva skulle ha skor var det tänkt och herreguuud...jag med mina få centimeter bär ju 39 i skor, ev 38,5....kan ju säga att det blev ett jäkla provande och många förvånade miner när jag bad om en size 8....i det här landet ska man helsta ha storlek 35..
Vi rände hit o dit o provade o provade o till sist tänkte jag lägga ner hela projektet...då var vi högst upp...kl var  21.15..stället stängde 22...
Spalding....styr kosan dit...ser ett par grå med nån rosa detalj...dom! sa jag o size 8 please...Ok...säger tösen o ränner iväg...
E rätt butter o trött vid det här laget o väntar mig "sorry mam...no size 8" när tjejen kommer o levererar mina skor...perfekta!
Hela besöket tog cirka 7 minuter....Det måste ha tett sig lite udda o kanske rätt festligt när ett följe på 5 kommer in med mig i täten, lagom irriterad , hugger första bästa sko bokstavligt talat o sen på 20 sekunder bestämmer mig för att köpa dom !
Stadd med sko inför muren dagen därpå åkte vi hem till hotellet igen. En vacker stad Peking faktiskt. Men si..när vi ...5 st skulle hem blev det klödd med taxi, den ene betedde sig onyktert. och två andra ville inte alls ha med oss att göra, för vi ville ha taxameter, inte fixt pris.. så vi stegade in på Raffles Beijing Hotel...ett palats....fint värre . Dom fixade taxi till oss .

Dagen som följde gällde Förbjudna staden och muren....vilken dag ! Herregud...det var svårt att greppa att vi faktiskt stod där i Kina...på muren...Och ...rätt som det e kom en tjej farande nerför muren o hojtar till sin mamma att hon mött Alex från Tjörnarp där uppe på toppen !  Men hallåå...vilka e oddsen för det..!?  Det låg ett fik där också..."Butik , äkta kaffe" nordisk butik..
 Igår onsdag tog vi tåget ner från *Peking till Shanghai...10 timmar , det var lång tid att sitta still men det var trevligt . Rätt beklämmande också faktiskt för längs vägen såg vi en landsbygd som verkligen inte såg så fräsch ut, mkt fattigdom o en massa kolverk längs vägen..
Ett dis låg över dagen dessutom så det kändes lite....efterkrigstid på nåt sätt....Caroline var lite krasslig i magen på tåget o fick gå fram o tillbaka på toaletten. Hon e ok idag tack o lov.

Hursomhelst...framme i Shanghai sen igår e vi...i Görans lägenhet.  Nu har Alex stackarn blivit dålig här med kräkningar och har legat till sängs hela dagen.
Vi andra har varit i på en marknad idag och det var ju en upplevelse får jag säga...
Fick ner en väska från 500 yuan till 180...hade jag envisats fick jag den billigare...inte nån storfräsare direkt när det gäller prut men va fan...Så, här sitter vi nu ikväll...ska fika nu o i skrivande stund ligge alex åter över toastolen...så jag lägger ner här för nu.
Med en bråkdel av alla  bilder som finns.

sköt om dig, fina ungar på väg till Kina

.


Kommentarer
Postat av: Mia & Malte

Lite avis är jag att du är i Kina!

Länge velat åka dit och det verkar vara så himla mycket att uppleva!

Hoppas du får en supertrevlig semester

2008-10-30 @ 21:29:30
URL: http://www.cldl.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0