Bruna bönor

står på spisen och puttrar, kan knappt bärga mig för bönor är något av det godaste jag vet ! Skulle steka upp lite varmrökt stekfläsk som även det är en favorit då jag bara liksom MÅSTE köra igång ett kok bönor. Pastan sen igår får grabbarna äta..
Nu e det lite svårt att ha tålamod o vänta tills det blir klart här för inte var det planerat inte, annars ska det ju läggas i blöt och grejas men nu får dom väl koka på lite längre istället.

Julen är bortstädad till största delen, granen är nerklippt och blir bra bränne. lådorna ska hitta sin plats i långgarderoben...eller på kattvinden som det också kallas...undrar varför egentligen....kattvinden...nåt gammalt vedertaget begrepp är det ialla fall här i skåne.

Elsa löper här och är lite ur form, kanske har ont, för visst kan dom ha det liksom människor kan ? Någon som vet? Lite ur slag är hon och sover mest...är inte så het på sin mat som vanligtvis heller, men vägrar inte äta, det tas i lite omgångar bara.
När vi gick i skogen igår var hon inte lika pigg på det som annars heller, och hur lattjo är det när det har smält och frusit om vartannat här, det är både slask och vått och fruset. Halt som attan att gå. De har fällt i skogen så skogsmaskinerna har gjort stora spår. Jag och väninnan fick verkligen trippa försiktigt emellanåt.

Igårkväll vid 22.30 låg jag på soffan och övervägde om jag skulle gå till sängs eller ej,  när det blev ett jäkla liv där ute..hade nyss haft hundarna ute och såg då en långtradare stå här uppe i backen. Tyckte det var en märklig tid men ok då, kanske nån leverans eller nåt.
Efter ett tag sprakade det till och det blev becksvart , strömmen hade gått....ingen fara i sig för jag har massor av ljus och elden sprakade i spisen så inte skulle vi frysa om det blev långvarigt.
Alex kom ut ur sitt rum och vi tittade ut genom fönstret , vi ser då till vår förvåning att vår gatuskylt här uppe i hörnet av tomten ligger in mot vår trädgård !
På med kläder och ut....hela gatskylten uppsliten ...ligger in i vår trädgård...,elskåpet som stått där var totaldemolerat...vårt stängsel är trasigt så klart...ett annat stänsel längre uppåt vägen var också demolerat.
Fler och fler samlades och det visade sig att det var en leverans av pellets som gick ur styr...Mannen hade en jättelik släp och försökte knö sig upp i lilla...lilla...gatan här ovanför..
Stressad och med kanske inte så sunt förnuft kunde konstateras. Han försökte backa ner på något sätt och lyckades skapa kaos på kuppen.
Det värsta med det här är, att, när han mejade ner elskåpet och skylten, slets hans dieseltank sönder....och ja....det läckte....det sprutade sa en granne som såg det från sitt fönster då han stod vid vårt garage.
Suck....vi har egen brunn....jag ber till dom högre makterna att det inte har läckt på ett sådant sätt att vårt vatten förgiftats. Tjälen har nog gjort sitt till att förhindra att det tränger ner så långt .
På måndag ska jag ringa till miljökontoret och kräva en vattentest. Ej nu...men om cirka 1-2 veckor då det isåfall är mest troligt att det syns resultat. Någon sa att det tar ett tag för diesel att tränga ner, jag har ingen kunskap alls om det är så eller ej. En annan granne bor precis i dieselns färdriktning och hans mark är nog inte så trevlig nu. Han har också brunn..
Räddningstjänst kom fort på plats och började med saneringsarbete, polisen kom och pratade med oss, elkillarna kom.....ha,ha...o så säger vi ofta att det inte händer nåt i Tjörnarp !!
Klockan var bortåt 2 när polis o räddningstjänst åkt och vi gick till sängs. Då hade vi fått strömmen tillbaka .

Har varit hos min häst en sväng, hon kom hummande emot mig idag, det e så härligt när hon gör det för hon blir verkligen glad...för det mesta.
Andra gånger kan hon gå precis åt andra hållet och vill verkligen inte befatta sig med mig alls, det blir som jag bestämt ändå, men det kan ta sin tid..
Dom samarbetar dom rackarna..Mona, ardennern på stallet, går emellan ! Hon gör faktiskt det, det ser minsann ut som hon vill säga:  Benen på ryggen nu Tullis....spring som fan så hon inte får tag i dig...."  "..I'll cover your ass "!
Fast idag var jag välkommen, dom kom allihopa och snokade igenom fickorna efter godbitar...Vi gick en längre promenad ner från hagen och så blev det bara lite umgänge och rykt och lite flytta på benen så var vi nöjda för idag.

Nu doftar det gott här och jag är så hungrig !! Måste nog ta en kokosboll så länge....oooh den e så nyttig så !  En ren vitaminkula ....Go e' den iallafall....med romessens i och vaniljsocker....mumsfillibabba...
Anna-Lotta Larsson på CD'n....skön skiva. Sting ligger där också....Elton Johns lovesongs...lite lugna o sköna skivor.

Elsa snarkar....högt....






Kommentarer
Postat av: Sanna

Många tikar blir lite ur gängorna under löpet, inget att oroa sig för men var ändå vaksam .. det viktigaste är inte maten utan att hon dricker,

Är du osäker tempa henne. 38-39 grader kan de lugnt ligga på.

Hör av dig om du undrar över något!

2009-01-10 @ 18:57:19
URL: http://www.dragonlights.se
Postat av: carro

men shit vilken kalabalik i byn. hoppas innerligt att vattnet inte är förstört.

Idag har varit en intensiv dag med mkt koreografi på kursen. Måste säg att jag e förvånad över hur pass svår den är för 8-10 åringar, jag hade problem att få ihop det emellanåt. Min uppvisningslåt imorgon för 4-5åringarna är "Jag vill bo i en svamp"...annars får jag kramp. De mer leksamma danserna är mer i min smak hihi. Hoppas jag blir godkänd. Ska strax sova så jag e laddad omorgon. Sen ska jag träffa D weheej!! KRAM!

2009-01-10 @ 22:06:41
Postat av: Din Kines

Telepati fungerar! När jag vaknade idag på morgonen hade jag ett sug i magen....jag är sugen på BRUNA BÖNOR!!! Ut i köket. Öppnar det från Sverige medhavda paketet, vatten....visst ja läsa recept... jodå så gör man. Nu några timmar senare ska det kokas. MUMS.

Vi har god smak DU å JAG!!

Löv Jo.

2009-01-11 @ 04:53:38
Postat av: Anna

e de det som kallas ketchup-effekten...hahaha, allt på en gång, tur det löste sej med strömmen iaf. allt gott, kramis

2009-01-13 @ 11:45:32
URL: http://xahxa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0