härlig skogstur...

tog jag och Elsa idag i snön. Helt otroligt väder så det gick liksom inte bara att vara inne, lämnade julstöket för en stund samt Viktor o Ville som fick vänta till sedan.
Jag tycker det e så härligt att plocka lite mossa och allsköns grönt som växer i skogen, barr, kottar och annat som kan vara vackert att sätta ihop till en lite julgrupp. Enkelt e det också att få ihop det, bara lite grönt och lite gran i en skål och så ett stearinljus till det så har man en anordning....eller "installation" som det vackert heter, som lätt hade kostat mellan femti o hundra kronor i blomstershopen....och det e gratis!
Med det i sikte tog jag på ryggsäcken och kameran och vandrade iväg. förlängde kopplet med en rejäl bit av relexdelar och några karbinhakar så Elsa fick en bra trav .

Ner i "vår" del av skogen gick vi, så vackert vid sjön som till Elsas förvåning inte erbjöd vatten att dricka !  Helkonstigt ....det e ju hårt ju ! Hon såg verkligen förvånad ut där hon glatt studsade fram för att dricka....
Här är så vackert så jag skulle kunna tillbringa lång tid där att bara sitta och glo....men...det var motion och promenad på schemat så det fick bli en liten stund bara idag.
I ögonvrån hördes skogsröjare....suck...de röjer en hel del här....vilket jag skulle bli varse senare men det visste jag inte då..

Elsa blev glad när hon hittade bäcken som gav gott kallt källvatten

Törstig Elsa dök glatt ner o drack av det kalla vattnet.


Så klar nu drar vi!

hmm...va e det som låter så läbbigt?

Alltså....va i fridens namn e det som låter sådant!?

Slöfock!

Men kom då !! .....öh...ser min rumpa stor ut när jag står så här förresten....du fotar väl inte va...

Vi kom till det ställe i skogen där vi får bestämma om vi ska följa vägen runt sjön till vänster den långa vägen eller ta den något kortare vägen tillbaka längs kyrkan och sen in i skogen igen. Jag valde det senare, att ta vägen om kyrkan för jag tänkte vi skulle ta vår närmsta skog också och gå i...den som ligger precis ovanför vårt hus.
Så vi gick vidare, en rejäl backe e det upp så jag flåsade en del kan jag säga...men kyrkan var så himla vacker, låg i solljus idag...var bara tvungen att fota den.



vi passerade kyrkan och gick så in i byn igen, skippade skogsdelen som ligger längs den vägen och siktade in oss på sista etappen som leder till precis ovanför vårt hus..

Herreguud säger jag bara....jag har hört hur de röjer även där några dagar....men hur det såg ut var jag inte beredd på faktiskt.
MIN SKOG!!  Jag övervägde för en stund att ta en annan väg för det såg besvärligt ut att ta sig fram. trädfälle överallt...men...va tusan tänkte jag, det går nog bra ändå.
Elsa har ett fenomenalt lokalsinne och lotsade faktiskt mig till bästa platserna att kliva över ....vi hittade stigen och sen gick det inte att känna igen sig överhuvudtaget för det såg inte ut som vår skog längre...
Rätt som det var for en stor gren ner från ett träd intill det brakade till
....den hade tydligen fastnat när det fälldes där tidigare, vi gick där minuterna före......hutter o rys....

Vid ett ställe gick vi uppför och Elsa hoppade smidigt över stockar och sten, men si det gjorde inte Eva....för hon for på ryggen så det skvätte om det....kameran slog mig i skallen på kuppen....aj,aj.aj...
Där hade jag tur som hade ryggsäcken på mig för jag landade på en sten och en gren som stod rakt upp....det var nära ögat..
Oskadd men omtumlad kom jag på fötter igen, hade tappat taget om kopplet men Elsa stod still en bit upp och väntade på mig.
Såhär vill vi ju inte ha skogen heller! Jag hoppas verkligen att de röjer undan bråtet också nu så det inte ligger och är ivägen totalt för oss som vill gå där.
Det e väldigt glest där nu...men naturen e ju härdig så det kommer väl igen relativt snart . Föryngringsyta behövs ju för att låta det unga få ta plats...
Hemma igen konstaterade jag att det inte gjort någon som helst nytta att öka på värmen på elkasetten, den löper med bara en patron....vi har 16 grader inne...
Kyligt men än e det ändå inte helt olidligt, det finns bra fårskinnsmorgonskor och varma kläder men inte duger det under någon längre tid sen det blir kallare.
Jag har vid ett par tillfällen försökt få tag i en kille för att köpa ved, dels via mail innan Kinaresan som inte ledde till någon kontakt, ringde igen igår och enligt klämmig telefonröst skulle han ringa upp så snart han kunde...
Jovisst.....idag surnade jag till när jag fortfarande inte hört något kl 2, ringde upp igen och sidär...såklart telesvar igen.. så jag sa väl med skärpa i rösten att nu e det tredje gången jag söker dig så nu kanske du skulle kunna göra vad du utlovar och höra av dig också....
som jag sa innan heter jag...bla.bla.bla...jag räknar med att du ringer inom en timme....
Det tog 17 minuter så ringde han....visade sig vara en trevlig kille och han höll med om att det inte var bra att han inte ringt tillbaka igår.
Nåja...söstra min och svågern min  var polare med karln en gång i sin ungdom så jag gjorde en beställnng av honom...det ligger bara cirka 8 km härifrån så det blir billigt dessutom i transport...
På lördag får vi hem 2 kubik ved så vi kan hålla värmen här igen...

Nu e kl 19.36, kl 20.00 är det äntligen hemma och det missar jag aldrig när jag är hemma. Det får bli en kopp kaffe till och några "julkakor"....ett kex med smak av julen...jättegoda...köpta på Lidl.

Sköt om dig,

älskar dig min kinagubbe.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0